Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

28 Juni 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Gisteren aangekomen in ons resort. Het is niet groot maar wel knus. Thnx 4 the tip Dee.
Na een week drukke steden te hebben gezien zijn we blij nu eens in een lekker relaxed kleinschalig resortje te verblijven. Vandaag lekker rondgehangen om de pool. Even bijtanken want morgen hebben we een druk programma. 'S Avonds heerlijke rijsttafel gegeten bij het resort. En dan maar zeggen dat wij veel koken.

De volgende dag hebben we een auto met chauffeur geregeld. Deze brengt ons naar Borobudur, de Merpati vulkaan en de Prambaman tempel.
De rit naar Borobudur duurt ongeveer een uurtje. Het is een aangename rit door rijstvelden en fruitplantages. Langs de weg zijn ook veel meubel werkplaatsen en shops waar beelden verkocht worden. De beelden zijn gemaakt van het zwarte lavasteen van de Merpati.
Aangekomen bij de Borobudur tempel valt het erg mee met de drukte. De Borobudur geldt als belangrijkste tempel voor boeddhisten uit Indonesië. Van heinde en verre komen ze hier naartoe, sommigen hebben nog geen blanke toerist gezien en willen graag met je op de foto.
Na de diverse fotoshoots gaan we door naar de Merpati vulkaan. In 2010 is de laatste uitbarsting geweest en deze heeft een aantal dorpen compleet verwoest. Onze chauffeur brengt ons tot in de 'red zone'. Vanaf hier gaan we met een jeep verder tot 3 km van de krater. Die jeep was wel nodig. Er is geen gelijke weg daar naar toe. Onderweg zien we de overblijfselen van wat ooit een dorp is geweest. Van weggesmolten scooters tot skeletten van koeien heeft men hier tentoongesteld. Het is net een openlucht museum. Toch zijn er nog steeds mensen die er willen wonen. De vulkaan is voor velen een heilige berg. Bijgeloof komt nog veel voor in Indonesië.
Na de lunch gaan we door naar de hindoeïstische Prambaman tempel.
Deze staat bekend als de grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesië. De tempels zijn in ieder geval hoog en er zijn van allerlei priesters en dieren in reliëf uitgebeeld.
Na wat foto's gemaakt te hebben gaan we richting uitgang. Hier komen we nog een groot herten (of reeën) verblijf tegen.
Wat opvalt is dat ook hier, net als bij Borobudur, er aan het einde alleen maar kraampjes zijn waar je souvenirs, tassen, kleding en andere snuisterijen kunt kopen.
De mensen hier zijn niet zo opdringerig om je dingen aan te smeren als in bijvoorbeeld een India. Als het nee is dan gaan ze gewoon weer weg.

Onze tijd hier zit er helaas op. We gaan richting vliegveld voor onze volgende vlucht naar Bali waar we rond 23.00 zullen landen. Dit is slechts voor overnachting aangezien we om 07.10 doorvliegen naar Flores. Hier zullen we ongeveer 10 dagen rondtrekken. We beginnen dan in Labuan Bajo.