Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Jakarta

25 Juni 2014 | Indonesië, Batavia

Dag1:
Vanmorgen ontbeten in het hotel. Kwamen er achter dat we dus ontbijt hadden bij onze boeking. A-hum.
Het buffet was super. Heerlijk lokaal voedsel en genoeg keuze. We hoeven pas om 14.00 uur uit te checken dus alle tijd.
We nemen de taxi naar t vliegveld. Het oogt niet groot van de buitenkant wat erg vreemd is voor Hong Kong. Eenmaal binnen ziet het ook niet uit alsof er veel te beleven valt. De bagage wordt gedropt en dan is het kwestie van tijd killen. Wel eerst nog door de security.
Eenmaal door de poortjes komen we de ene winkel na de andere tegen. Het is hier toch groter dan gedacht. Er is genoeg te zien en overal zijn wel vreettentjes te vinden.
Als we naar onze gate kunnen gaan moeten we met de tram gaan. Huh?
Yep, met de tram. En ook nu zijn er weer winkeltjes en plekken waar je kunt eten.
Gelukkig kunnen we al snel boarden. Op naar Jakarta.

Met een vertraging van een half uur komen we rond 23.00 aan en is het hier 28 graden. Het gaat opzich vrij snel met het aanvragen van de visum en dan is het opweg naar de bagage belt.
En dan, dan gaat het erg langzaam. Eerst wordt koffer voor koffer de priority bagage op de band gelegd. Na wat wel een uur lijkt wordt dan de "reguliere" bagage uitgeladen.... 1 koffer per minuut.... Op het bord wordt ineens ook de vlucht vanuit Milan aangegeven, verdwijnt Hong Kong van het scherm en staat Singapore aangegeven.
Ohjee als dat maar goed gaat. Gelukkig, 1 koffer van ons komt voorbij en de band gaat steeds langzamer waarna die stopt.
Damn, ga nu maar iemand zoeken waar je vermiste bagage moet melden. Op de terugweg is dat geen ramp, maar niet als je nog verder moet reizen. Zeik.
Net als we iemand willen aanspreken zien we in ons ooghoek iets bekends liggen. Net aan het einde (of begin), van de band.
Hell yeah, onze rugzak!
Eindelijk, we kunnen vertrekken.
De tip is om met de blue bird taxi te gaan, of de silver bird. Beide hebben een meter en het verschil zit m in de type wagen. De overige taxi's hebben geen meter. Er zijn meer mensen die van de blue bird taxi's gehoord hebben dus er staat wel een rij. Ondertussen proberen andere chauffeurs je weg te kapen met zogenaamd goede prijzen. Eentje geeft zelfs aan bier in z'n auto te hebben. Ja dacht het niet hé, hij zal zelf ook wel daarvan drinken. Komen liever heelhuids aan. Het verkeer zou hier zowieso best heftig zijn.
Dan krijgen we te horen dat de blauwe taxi's op zijn. WTF?
Net als wij dus aan de beurt zijn. Ons humeur wordt er niet echt beter op. Inmiddels is het ook al bijna half 2 's ochtends. Dan maar met de silver bird en meer betalen. Een rit zou ongeveer €30,00 kosten.
Als we dan ene willen laten oproepen komt er toch nog een blauwe aan. Helleluja we kunnen vertrekken.
Onderweg is er nog een flinke brand langs de autosnelweg. Hopelijk alleen materiële schade.
Een dikke 20 minuten later komen we aan in ons hotel. De kofferbak van de taxi wordt gecontroleerd door de bewaking van het hotel en daarna ook nog onze bagage.
Hallooo kamer. De bar is inmiddels dicht en we zijn echt wel toe aan een biertje a €10,00 per stuk (blikje uit de minibar). Moet maar. Morgen.... Uhm straks, zelf maar wat inslaan.
Eerst ff douchen en slapen.

Dag 2:
Op tijd wakker en opgestaan.
De kamer is overigens echt super duuper. We hebben een 5 sterren hotel en een mooie kamer via een aanbieding kunnen boeken destijds. Er is zelfs een regendouche en als de tv aanstaat is er geluid in de badkamer.
Ff het ontbijt checken. We hebben gehoord en gelezen dat het waanzinnig zou zijn. Dat moeten we natuurlijk voor ons zelf zien.
De verhalen zijn waar. Mega buffet. Er is Niet alleen Indonesisch en Europees, maar ook Indiaas en Japans. Er is echt vanalles wat.
Na dit geweldige ontbijt gaan we naar de shopping mall. Dit ligt naast het hotel en zou ook mega groot zijn.
Ook dit is absoluut waar. Vele etages en erg groot, schoon en ruim van binnen. Diverse kleding winkels, electronica en uiteraard eettentjes. Er ligt hier zelfs een supermarkt.
Na wat rondgelopen te hebben besluiten we te relaxen bij de pool in het hotel. Die roept ons gewoon.
Helaas is dit van korte duur aangezien het weer omslaat. Het is al aardig bewolkt, begint te regenen en te onweren. Zucht.
Dan maar weer terug de kamer op, biertje drinken en dan wat eten. Straks gaan we met de taxi naar de Hard Rock store.

Dag 3:
Oké, gisteren dus niet naar Hard Rock. Dan maar vandaag.
Vanmorgen zijn we opgehaald door de chauffeur van vrienden. Zij wonen sinds kort voor een jaar of 2 buiten Jakarta. Onderweg zien we toch nog iets van het echte Jakarta. Hier in de omgeving van het Pullan hotel krijg je toch een vertekend beeld door alle luxe.
Het verkeer is echt erg. Niet zo druk als in India, maar daar liep het tenminste wel door. We zijn 3 uur onderweg geweest terwijl het misschien iets van 60 km was.
Als je aan komt in de wijk waar hun wonen is het net alsof je een typische Amerikaanse rijke wijk binnen komt. Grote luxe huizen en bewaking aan het begin van de wijk. Alles is hier aanwezig mbt eet gelegenheden en winkels.
Na hun huis bekeken te hebben en met de hond gespeeld te hebben is het tijd voor de lunch bij een of ander visrestaurant.
Geen idee wat voor vis je besteld hebt, maar het smaakte prima.
Omdat je nooit kunt zeggen hoe het verkeer zit en het hier vroeg donker wordt, terug met z'n alle naar Jakarta zelf en op naar het Hard Rock café. Ook nu is het mega druk. Weer 3 uur onderweg, maar je ziet van alles. Mensen die gewoon op de weg onder hun auto/bus/vrachtwagen liggen om deze te maken en dan zie je lui die letterlijk uit de achterkant van een truck steken om ff te maffen, terwijl de chauffeur gewoon doorrijd.

Voordat we gaan eten ff een pitstop om te sassen in wederom een of andere mall. Het is hier bezaait met shopping malls.
Op plee aangekomen doe je je ding en denkt, oh hendel om wc door te spoelen. Dus die druk je in. Hmmmm gebeurt niks.
Nog maar eens... Uiteindelijk denk je: goh wat wordt het nat hier?
Overal water en een straal wat tegen de wc deur spuit. Het water komt onder de deur door en dan iemand die op de plee deur bonkt. Pas dan kom je erachter dat je de uhm anusspoeler hebt aangezet en kijkt de schoonmaakster je aan met een blik: jij stomme toerist.
*bloos*, hoe dom kun je zijn.... Maaf.

Na dit tumult ga je gewoon zwijgend aan tafel zitten en doe je alsof er niks aan de hand is. Gewoon lekker je burger naar binnen werken en zwijgen.
Na het eten op naar de store, shirts scoren en terug richting ons hotel. Daar nog ff met z'n alle ergens drinken en kletsen. Een dag is hier zo voorbij.
Aangezien we morgen vroeg alweer vertrekken voor onze volgende bestemming, nemen we afscheid en gaan we terug naar het hotel (op rolafstand).
Tassen weer opnieuw inpakken, biertje drinken en slaapjes tijd.