Uitgelanterfanterd - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu Uitgelanterfanterd - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Uitgelanterfanterd

07 Juli 2014 | Indonesië, Maumere

Na 2 nachten Riung is het weer tijd om te verkassen. Meer tijd hebben we hier ook niet nodig, want buiten wat rondhangen op eilandjes is hier weinig te beleven. Het is een heerlijke laid back omgeving,maar nu is het weer tijd voor actie.
We gaan zuidwaarts naar Moni. Onderweg stoppen we bij Bluestone beach. Hier ligt het strand bezaait met lichtblauw gekleurde stenen. De stenen worden in het regenseizoen vanuit de bergen via een rivier de zee in geslingerd. Vervolgens spoelen ze aan op het strand. Onderweg vindt er een proces plaats waardoor de stenen blauw kleuren. Wat, waarom en hoe? Geen idee meer, maar het ziet er apart uit.
Onze logde is the best in town. We hebben zelfs warm water! Het vergt wel wat lenigheid om een straaltje mee te pikken, maar hey, tis warm water.
's Avonds wordt er in het dorp, speciaal voor ons, een traditionele dans opgevoerd. We vroegen ons al af waarom die mensen zich de moeite nemen voor slechts 2 toeschouwers. Er zit natuurlijk een goed uitgekiende marketingstrategie achter. Na de dans worden we behangen met handgeweven ikats. Na wat afdingen keren we terug in onze logde met 2 mooie nieuwe tafellakens.

De volgende ochtend vertrekken we om 4.30 voor de hike naar de
Kelimutu vulkaan. Gelukkig hebben we onze zaklamp en koplamp meegenomen want het is stikdonker. Wanneer we in de buurt van de kraters komen ruiken we de zwavel. Hoe hoger we komen des te sterker is de geur. Boven aangekomen voel je je longen zelfs branden. Hoestend horen we andere mensen boven komen. We zijn dus niet de enige die er last van hebben. Dit kan nooit gezond zijn. Volgens onze gids is de geur normaal niet zo scherp als nu. We mummelen 'Yes, yes' en hopen dat Kelimutu zich nog even rustig houdt.
Er lopen wat ventjes rond die koffie en thee uit een thermos verkopen, nou dat gaat er wel in.
Bij zonsopkomst zien we waarvoor we gekomen zijn. De Kelimutu heeft 3 kratermeren die elk anders gekleurd zijn en vaak van kleur veranderen door de chemische reacties die erin plaatsvinden. Nu zijn de meren lichtblauw, donkergroen en zwart gekleurd en het grootste meer is maar liefst 127 meter diep.
We keren terug naar ons hotel voor een ontbijt en gaan verder met eindbestemming Maumere.
Onderweg lunchen we in Ende, de 2e grootste stad van het eiland. Heerlijke geiten soto sop gegeten met saté. Ook zijn we nog even over de markt gelopen, altijd kleurrijk en leuk om te doen.
Onze beach hut in Maumere ziet er waanzinnig uit. Onze shack ligt op het strand met een geweldig uitzicht op de ondergaande zon. Jammer dat we maar een nacht hebben geboekt want je kunt hier prachtig duiken. We nemen afscheid van onze gids en onze chauffeur en genieten nog van een hapje en een drankje op het strand.
Morgen verlaten we Flores voor onze laatste 3 dagen vakantie op Bali.