Rinca en Kalong eiland - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu Rinca en Kalong eiland - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Rinca en Kalong eiland

01 Juli 2014 | Indonesië, Labuhanbajo

Eindelijk aangekomen op Flores. Het is hier erg mooi. We hebben uitzicht op zee en een prima resort. Er is een pool aanwezig, WiFi en zelfs bier.

Er zijn hier genoeg activiteiten te beleven dus we zullen ons niet gaan vervelen de aankomende 3 dagen.

Bij Komodo national park kan er prima gedoken worden. Er worden dan ook 3 duiken van ongeveer een uur per keer, gemaakt.
Onderwater is genoeg leven te zien. Zeker 10 schildpadden voorbij zien komen en andere vissen en koralen. Helaas geen nieuwe spectaculaire dieren gezien maar wel nog een blacktip haai.

Ook gaan we snorkelen op Kanawa eiland. Helder water met een klein strandje. Dit eiland is namelijk niet zo heel groot.
De visjes zijn hier niet zo heel vriendelijk en ook niet echt gediend van die rare 2 benige figuren met die grote ogen. Ze komen dan ook al happend naar je masker gezwommen. Er zijn er zelfs hij die in je benen happen, of steken.
Een eindje verder de zee in heb je daar negen last meer van. Het is alleen uitkijken met de stroming. Deze is op sommige plekken vrij sterk.

Op Rinca (spreek uit Rintja) eland maken we een trekking met een ranger van het national park Komodo. Het is de bedoeling dat we de komodo dragon gaan spotten. Je wilt alleen niet te dicht in de buurt zijn van deze beesten, want ze lusten je letterlijk rauw. We zijn net het kamp in als we de eerste 2 komodo dragons zien liggen. Deze beesten zijn echt huge! Het gaat om een mannetje en een vrouwtje. Gelukkig voor ons hadden ze meer interesse in luieren.
Onderweg komen we nog buffels tegen, een wild varken, herten en aapjes. De omgeving hier is erg droog terwijl op andere stukken het juist weer heel groen is.
Eenmaal terug bij het beginpunt krijgen we nog een parend komodo stel te zien. Dat paren kan wel tot 7 uur duren volgens de ranger. Dit zou te maken hebben doordat de mannelijke komodo 2 piemels heeft.
We voelens ons net van die voyeurs.
Na deze peepshow knijpen we d'r tussen uit en varen met de boot richting Kalong eiland.
Bij zonsondergang vliegen de vleermuizen vanuit de mangrove uit opzoek naar voedsel. Zonsondergang is hier al rond 18.00 uur.
De vleermuizen komen rond een uur of 3 's morgens weer terug om zo de seagels voor te blijven.
Met honderden (mss wel duizenden), komen ze voorbij gevlogen, allemaal batmans. Geweldig om te zien.
Als het donker is moeten we nog zeker 2 uur terug varen.
Onderweg loopt onze boot vast in in ondiep stuk. Als dat maar goed komt.
Het lijkt net alsof de boot niet meer vooruit komt. Zal vast aan de sterke stroming liggen.
We meren aan op Kanawa eiland. Reden: schroef los van een motor waardoor we nog maar op 1 motor deden varen. Dat moet dus eerst gefixt worden in het donker.
Na een half uurtje kunnen we verder, zij het dat de boot weer vast zat door de stroming. Met 3 man wordt de boot los geduwd en na nog wat gemor met een stok, zijn we eindelijk weer los. We hebben nog een dik uur te gaan voor we weer bij het resort zijn.

De avondmarkt ziet er leuk uit, maar niet zo gezellig als in Marrakesch. Ook hier wordt iedere avond diverse vreetstalletjes opgezet waar de lokale bevolking en de toeristen kunnen eten.

Morgen vertrekken we naar Ruteng.
Hier zullen we eerst een trekking maken naar Melo, vervolgens naar Cunca Rami en Cancar. We zullen overnachten in een soort missiehuis tussen de nonnen in.
Halleluja!

• 02 Juli 2014 - 18:12