Nog meer Lanterfanten - Reisverslag uit Riung, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu Nog meer Lanterfanten - Reisverslag uit Riung, Indonesië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Nog meer Lanterfanten

05 Juli 2014 | Indonesië, Riung

Vandaag weer vroeg uit de veren voor een trekking naar de Wawo Muda vulkaan. Flores is, zoals heel Indonesië bezaait met vulkanen. Vanaf de kraterrand moet het uitzicht fenomenaal zijn. Helaas zit het weer niet mee. Het is erg mistig, koud en zo nu en dan een buitje. Onze Hong Kong Disneyland regenponcho's komen dan ook goed van pas...
Het weer wordt er niet beter op naarmate we hoger de vulkaan op gaan. Onze gids stelt voor om weer terug te keren, want we zullen niets van de krater kunnen zien. Ja doei, we zijn niet voor niets vroeg opgestaan hé. Nu willen we ook de top bereiken, just for kicks. Eigenlijk heeft het wel wat, de omgeving doet heel heel mysterieus aan in de dichte mist. Na wat glibberpartijen bereiken we dan toch de top van de krater. Inderdaad niks te zien. Toch maar wat selfies gemaakt in de mist en weer naar beneden glijden. Toch is het een leuke trekking, tussen de koffieplantages en cacao plantages. Op de lager gelegen delen komen we wat locals tegen die per scooter naar boven proberen te geraken. De mensen zijn zo kei vriendelijk hier, overal waar we komen.
Terug beneden stappen we in ons Lanterfanten autootje en vervolgen we onze reis richting Riung, de noordkust van Flores.
Halverwege de route stoppen we bij So'a (?!) om een dip te nemen in de warmwater bronnen. Omdat we de enige toeristen zijn voelen we ons een beetje bekeken. Maar ook hier geldt, allemaal vriendelijke mensen.
Na wat gerelaxt en gepoedeld te hebben, lopen we via een watervalletje terug naar de auto. We menen we dan toch nog een andere toerist te zien, maar volgens onze gids bleek dat een albino-indonees te zijn geweest.
Onze rit naar het noorden gaat over een weg wat eigenlijk geen weg te noemen is. Overal kuilen en rotsblokken op de weg en op sommige stukken is er helemaal geen asfalt meer. 'Massage roads' noemen ze dat hier. Over een stuk van 30 km doe je ongeveer een halve dag.
Ons resortje is basic, alleen koud water maar ze hebben Bintang en het eten is er prima. En laundry service, juij!

De volgende dag gaan we echt lanterfanten. Eerst met een bootje naar een mangrove eiland waar het werkelijk stikt van de vliegende honden. Door het geluid van onze pruttelende vissersboot vliegen er een hoop door de lucht. De rest blijft maffen in de bomen. Ergens best zielig, want eigenlijk slapen deze beesten overdag. De rest van de dag doen we niks dan eilandhoppen, relaxen op mooie witte strandjes en snorkelen boven de koraalriffen. De lunch was een heerlijke vis bbq op een van de strandjes. We kunnen er best aan wennen.
's Avonds eten we nog een lekker visje in de plaatselijke (en enige) ruma makan in town.

• 08 Juli 2014 - 11:06

Desiree: