Camp 5 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van deboontjes - WaarBenJij.nu Camp 5 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Camp 5

Door: webmaster

31 Mei 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

We komen in de middag aan in Mulu. We worden door onze officiële, niet gediplomeerde gids Tommy opgehaald. We verblijven 1 nachtin het Royal Mulu resort. Een resort wat beschikt iver airco en n lcd scherm. En dat midden in de jungle! Na de lunch bezoeken we 2 grotten: deercave en langcave. Deercave is gaaf. Honderden kakkerlakken, en miljoenen vleermuizen. Bij schemering vliegen ze dan ook in duizenden per keer uit de grot de nacht in. 'S avonds keren we terug voor eten en n nachtrust.

The next morning worden we via n longboat naar de windcave en clearwatercave gebracht. Deze laatste is ook zeker de moeite waard en de naam zegt het al: helder water. Na deze grot nemen we ook n "duik" in het water en vervolgens gaan we te voet opweg naar Camp5. We moeten 8.8 km afleggen door de jungle met rugzakken in ontzettende warmte. De eerste 5km was easy, maar de laatste paar km gingwat moeizamer door de warmte. In de namiddag zijn we aangekomen bij Camp5. Het is erg basic. Gezamelijke douche en plee. Ook zijn er 4 open slaapruimtes met een dun matrasje op n houten vloer. Ook de eerste les gehad: how to remove a leech. Kimmie had er dus ene plakken. We gaan vroeg in de avond onze lakenzak in want morgen ochtend 06.00 vertrekken we naar de Pinackles. Dit zou een loodzware klim zijn.

En zwaar was die! De tocht naar boven zou 4 uur in beslag nemen. Via touwen, touwladders en alleen maar puntige rotsen moet je naar boven zien te komen. Er zijn geen zekeringen, dus als je onderuit gaat... Voor 11.00 moet je boven zijn. Zo niet dan ga je weer terug omdat het zicht erg slechtis dan en te gevaarlijk wordt. Er is 1 weg om naar boven te komen en die weg moet je dus ook weer terug. Nou Kimmie houdt het voor gezien na 3 kwartier. Wat n hel en of het nu waard is? Hmmm aangezien er nog een bergbeklimming op het programma staat wordt er gekozen voor terug gaan. En die terugweg was langzaam. Er is ook geen keus. Op je bek gaan is absoluut geen optie want hulp is heel ver te zoeken hier.
Marc gaat door hoewel op 3 momenten zeker gezegd is: ik ga terug. Als laatste om 10.30 wordt de Pinackels bereikt. Max een half uur van het uitzicht genieten en dan dezelde weg naar beneden. Afzien, kapot en niet meer helder terug op Camp 5. Nooit meer! De rest van de dag uitrusten geblazen!

2de dag Camp5: wederom vroeg vertokken naar de longhouse voor een overnachting bij de Ibanstam. We zullen te voet 12.3 km afleggen door de jungle via de headhunterstrail. Nou ze kunnen het beter leechtrail noemen! Iedere paar stappen die je zette was ook meteen leech controle. We waren met z'n 3 en elkaar constant leeches te verwijderen. Damn' zijn er nog goed in geworden ook! De eerste 7 km gaan prima. Zelfs monkeybridge oversteken was nog te doen. Maar de laatste 4/5 km werd steeds moeizamer. Eerst nog 4 km per uur. Daarna 1 km per halfuur. Eindelijk konden we per longboat verder naar de Ibanstam. Je kan ze ook alleen maar per boot bereiken. Eenmaal aangekomen is het niet wat we gedacht hadden. Geen raar geverfde mannetjes en vrouwtjes, maar just plain people. Het was erg primitief, maar luxer dan gedacht. Ze beschikte zelfs over tv! Je slaapt wel in het zelfde huis waar het gezin woont,maar niet in de zelfde kamer. We krijgen een lokaal zelf gebrouwen rijstendrankje. Best te pruimen. Er sneuvelt anderhalve fles:-)

De volgende dag vertrekken we weer per longboat en per auto naar het vliegveld terug naar het hotel in Miri. Nooit gedacht dat je van je zelf kon walgen en dat n rottend lijk nog frisser ruikt dan je zelf! Foewie en de kleren, arme mensjes van de laundy service. Die hebben een gasmasker nodig! Als we dan eindelijk in onze kamer kunnen is het douche en schone kleren aan na 5 dagen zweten in de jungle. We zitten door de warmte vol met rode bultjes. Lijken net n stel melaatsen, dus we gaan maar niet het zwembad in. Hell geloof niet dat we toegelaten worden. Die denken dat we een of andere enge ziekte hebben.
We blijven 2 nachten in Miri en zullen het dan weer zwaar krijgen. Dan gaan w naar Koata Kinabalu om mount Kinabalu te beklimmen.

• 31 Mei 2010 - 13:28

Daffy Duck:

Ik dacht al wat stinkt het hier, maar dat waren jullie dus :D

Maar wat een heavy reis..! Echt even afzien die beklimmingen!
    Is het wel de moeite waard? Mooie beesten gezien?
    Nog even doorzetten melaatsjes! haha :D

Liefs uit het koude kikkerlandje

• 31 Mei 2010 - 16:59

Dee:

Bah ik ga jullie volgende x niet zoenen;)
    Jullie zijn wel bikkels zeg!! x

• 01 Juni 2010 - 08:20

P:

andere koek dan dan nummertjes utgeven bij Vfe.....

• 03 Juni 2010 - 08:55

Fenna:

Poeh, jullie maken wat mee. Ben benieuwd als ik er ook beeld bij krijg (foto's). Ik zit hier lekker op de bank met 2 eitjes van jullie kipjes :). Smaakt goed hoor. Met jullie dierentuin gaat het goed, Danny en ik zijn gister samen geweest om de boel te verzorgen. ;)