Nog meer jungle trekkings - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van deboontjes - WaarBenJij.nu Nog meer jungle trekkings - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van deboontjes - WaarBenJij.nu

Nog meer jungle trekkings

Door: webmaster

10 Juni 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een relaxte dag en vlucht nr 8 zijn we aangekomen in Sandakan. Het is nog erg vroeg aangezien onze vlucht om 07.00 vertrok en slechts 45 minuten duurde. We worden opgewacht en vertrekken meteen naar Sepilok. Het opvang en rehabilitatiecentrum voor Orang Utang. Ze doen hier goed en prachtig werk. Ze vangen orangs op om ze daarna met een langlopend project van wel jaren, terug in het wild uit te zetten. Ze hebben 1 platform open gesteld voor toeristen. Je kunt dan zien hie ze gevoerd worden. Het is echt een toeristische atractie maar de opbrengst is voor een goed doel en het is slechts 1 klein gedeelte wat je mag zien. Het opvangcentrum ligt in de jungle en er zijn geen tralies of glazen zoals in een dierentuin. Ze leven dus echt in hun natuurlijke omgeving met wat mensenhulp.
Na ons bezoek gaan we door naar de ecolodge Sukau Rainforest lodge, gelegen aan de Kina Batang rivier. Prachtige kamer en de lodge zelf ziet er ook geinig en gezellig uit. Veel tijd om rond te kijken is er niet. We gaan namelijk met de boot de rivier over om wild life te spotten. We zien al snel neusapen en makaken. Ook zien we olifanten in de jungle. Dit is uiterst zeldzaam aangezien ze altijd dieper in het oerwoud zitten en de gidsen hebben al 3 maanden geen olifant meer gespot. Dus dat was echt mazzel hebben. Daarnaast nog een slapende baby varaan in een boom en nog wat hornbills gezien.
's Avonda maken we nog een nachtsafari per boot. Ook dan is er weer het een en ander te zien. Verschillende gekleurde en soorten ijsvogels en andere soorten gekleurde birds. Geen idee meer hoe ze allemaal heten. Op het einde zien we nog de zeldzame civietkat. Lijkt een beetje op n wezel met een kattelijf. Ontzettend scherpe tandjes, zichtbaar omdat hij aan het eten was. Dit alles al gezien op n halve dag. Not bad. We sluiten onze avond a met tradioneel weer een drankje en een cigarette :-)

Dag 2 Sukau Rainforest:
Het was weer freaking vroeg opstaan omdat we weer ewn bootritje, uh vaart hebben. In deze omgeving wordt alles per boot gedaan. Om 06.00 begint de vaart om te zien hoe het woud wakker wordt. Tot nu toe alleen weer prachtig gekleurde vogels gezien en een soort eagle. Uiteraard ontbreken de Hornbills ook niet. Dan zien we een opgerolde slapende slang op een tak in de boom. Wauw. Groot beest met grijs, zwart en geel. Op onze terugweg is dan eindelijk de gehoopte varaan te zien. Een mega kanjer. Wat een gaaf beest.
Voor de middag lopen we de zo gehete Hornbill boardwalk met onze gids Winston. Grote jampot glazen, stekeblind en woont al 50 jaar in Borneo. Hij is een echte naturalist. Vogels interesseren hem niet, alleen planten en bomen. Daarnaast ziet hij ook geen wild life tenzij wij hem erop wijzen. Vraag je wat het is: uh dan krijg je een vaag antwoord omdat hij het niet eet en zeker niet kan zien :-). Winston is wel een coele gast met humor.
Back2 the boardwalk. De naam
doet hey pad geen eer aan. We gaan er vanuit om hornbills te spotten, maar Winston heeft een ander idee hierover. We krijgen namelijk uitleg over allerlij planten en bomen.
Eenmaal terug in de lodge krijgen we een tropisch regenbui met onweer. Man dat knalt en dreunt zeg. Het koelt ook meteen lekker af, maar dat is van korte duur. Een bui duurt niet lang en zodra deze voorbij is, is het meteen weer vies plakkerig warm!
Voor het avondeten maken we nog een laatste vaart. Helaas niet veel nieuwe beestjes mogen zien.
Het eten hier is ook weer lekker. Het is natuurlijk wel weer veel rijst, groente en garnalen.
Ook nu sluiten we weer de avond af met een drankje en een peuk. Morgen kunnen we eindelijk een uur of 2 langer blijven liggen. We vertrekken dan naar Danum Valley. Het leechwoud.

Dag 3 Sukau naar Danum:
Wauw, mag je wat langer liggen, ben je nog vroeg wakker en op, omdat je nu eenmaal in dat ritme zit.
Na het ontbijt varen we zo'n 10 tot 15 minuten om vervolgens van vervoer te wisselen. We gaan nu weer over land met een busje. Deze rit duurt ongeveer een half uur want we stoppen nog om een bezoek te brengen aan een grot. Deze staat bekend om zn vogelnestjes. En ze worden nog gezien als delicatesse ook. Jawel, men eet een heus vogelnestje. Maar wat is deze grot goor zeg. Nog nooit zo'n smerig stinkend hol gezien. Als je de boardwalk oploopt en de grot ingaat komt de stontgeur je al tegemoet. De hele cave is bezaaid met stront. Meters hoog, vandaar de boardwalk. Niet dat dat veel uitmaakt, want ook dat is onder geschteten door vogels, ratten en duizenden vleetmuizen (als het niet nog meer zijn). Je kan zelfs op de stront gaan staan en lopen. Je zakt dan wel letterlijk in de stront :-). Er lopen ook ratten rond en heel veel kakkerlakken. Wil niet weten hoeveel je er onder je schoenzool al kapot getrapt hebt met het lopen. Bij de uitgang zit er zelfs een varaan tussen de kleine krabbetjes in de stont en er lopen zelfs kakkerlakken over het beest heen. Ieuw. Snel weg hier.
Upside: toen we naar de cave gingen hebben we een wilde orang gezien. Uiterst zeldzaam omdat de kans erg klein is er ene in het wild tegen te mogen komen.
Na een rit van bijna 3 uur wisselen we de bus in voor een 4 wheeldrive. Na weer 3 uur komen we eindelijk aan in Danum Valley. We krijgen een welkomst drankje een briefing en worden na onze lodge gebracht.
De tering wat een luxe zeg. Mooie grote badkamer, slaapkamer en er is een veranda met een bad! Ook is de koelkast gevuld met frisdrank en water free of charge.
We gaan voor een night saffari met een truck. Je vragt je af of de brullende herrie van de motor de beesten niet afschrikt. Maar nee hoor. Gespot: Malaysia cat, lepord cat, bear cat en een vliegende eekhoorn.

Dag 4 Danum Valley:
We beginnen met een morning walk. De Canopy walkway. Je moet op 27 meter hoogte over een houten smalle brug aan kabela over. Helaas niet veel gespot. Alleen wat vogeltjes en kleine spinnen.
Misschien hebben we meer geluk met de trekking naar viewpoint en coffintrail. Dit laatste zijn holle boomstammen waarin mensen begraven werden. Alleeb zijn er geen botten te zien omdat de makaken ze gejat hebben. View point: je hebt uitzicht over de valley. We zien onderweg weer een wilde orang, wat vogels, eekhoorns, lizzards, en veel planten, bomen en zwammen.
's Middags gaan we weer een trekking maken. En jawel, Kimmie heeft weer een leech plakken op de leechsok.
Voor de rest nog redleaf monkey's gezien, makaken en hornbills. Hopelijk is er vanavond met de nightwalk meer te zien.
En jawel. De nightwalk was interessanter. Diverse kikkers gezien waaronser de Borneo hornfrog. Wat een gaaf beest zeg. En groot. Ook een slang gezien. En dan het pronkstuk. Iets wat je echt gezien moet hebben hier. Het kleinste aapje ter wereld. Uiterst zeldzaam de Tarius monkey. Klein aapje met grote ronde ogen als schotels. Wat is dat toch een geweldig beest om te zien.
Van veel beestjes hebben we mooie en gave foto's kunnen maken. Het is ook een kwestie van geluk hebben om wat te zien. Morgen ochtend vertrekken we van Danum Valley naar Pom Pom Island. Onze boot vertrekt om 16.00 maar we gaan al om 10.30 weg. Het wordt een hele lange rit. De laatse paar dagen van onze grensverleggende reis zijn nu echt aangebroken!

• 11 Juni 2010 - 16:36

Fenna:

Oooh, wat een mooie verhalen. Foto's foto's!!! :D

• 13 Juni 2010 - 15:51

Dee:

jaaa daar sluit ik mij bij aan! foto's! :) x